سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زبان برنامه نویسی اپلیکیشن باسلام چیست ؟

شاید شما هم روزانه از اپلیکیشن باسلام استفاده کرده باشید و بعنوان یک برنامه نویس یا حتی از روی کنجکاوی بخواهید تکنولوژی و زبان های برنامه نویسی استفاده شده در آن را بدانید.این کار ابتدا کمی سخت به نظر میرسد ولی کشف زبان برنامه نویسی یک اپلیکیشن واقعا راحت است با ما همراه باشید تا ببینیم چطوری میتوانیم زبان برنامه نویسی یک اپ را کشف کنیم.

 زبان برنامه نویسی basalam

در ابتدا باید فایل APK اپلیکیشن باسلام را دانلود کنیم و سپس روی آن کار کنیم تا بتوانیم زبان های برنامه نویسی استفاده شده در این اپلیکیشن را پیدا کنیم. اپلیکیشن باسلام روی مارکت های اندرویدی مختلف مثل کافه بازار و مایکت وجود دارد ولی چون کافه بازار اجازه ی دانلود مستقیم نمیدهد مجبوریم به سایت مایکت سر بزنیم و فایل APK که فایل نصبی اپلیکیشن باسلام است را دانلود میکنیم.

دانلود فایل apk باسلام

پس از دانلود فایل APK ما باید آنرا دیکامپایل کنیم چون محتوای آنرا که کامپایل شده است نمیبینیم.

 

دیکامپایل کردن فایل apk باسلام

با عمل دیکامپایل کردن ما میتوانیم به بخشی از کدهای درون یک فایل نصبی دسترسی داشته باشیم و در این صورت میتوانیم به دنبال زبان های برنامه نویسی یا حداقل پوشه هایی که به ما کمک کند بگردیم.

برای دیکامپایل کردن یک فایل نصبی میتوانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید ولی بهترین شیوه استفاده از سایت های آنلاین است که این کار را بصورت اتوماتیک برای شما انجام میدهند.

کافیست مثل تصویر زیر جستجو کنید : 

نحوه ی جستجو دیکامپایل apk

 

من اینجا از سایت https://www.decompiler.com استفاده میکنم. بعد از باز کردن سایت choose file را بزنید و فایل apk باسلام را انتخاب کنید شروع میکند به آپلود کردن فایل نصبی باسلام و سپس تحلیل های لازم را انجام میدهد : 

دیکامپایل کردن فایل نصبی فروشگاه باسلام

بعد از اتمام کار به شما یک فایل زیپ شده تحویل خواهد داد که شما باید آنرا دانلود کنید تا بتوانید زبان برنامه نویسی فروشگاه باسلام را کشف کنید:

دانلود فایل زیپ دیکامپایل basalam

همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده میکنید محتویات این فایل zip شامل دو پوشه ی resources و sources میباشد که با مراجعه به هر کدام حتی از نام پوشه های درون آنها میتوانید متوجه شوید که تکنولوژی ها و کتابخانه ها و حتی زبان برنامه نویسی مورد استفاده در اپلیکیشن باسلام چه چیزی بوده است.

در هر دایرکتوری بعد از باز کردن آنها با نام هایی مثل kotlin , kotlinx مواجه میشویم که فقط در پروژه هایی که به زبان برنامه نویسی کاتلین نوشته شده اند وجود دارد.

اپلیکیشن باسلام با چه زبان برنامه نویسی نوشته شده است

کاتلین چیست و چطور یاد بگیریم ؟ 

همانطور که مشاهده کردید زبان برنامه نویسی اپلیکیشن باسلام زبان کاتلین ( Kotlin ) میباشد و ممکن است بعد از خواندن این مطلب علاقه مند به آموزش کاتلین باشید ولی ابتدا بهتر است کمی درباره ی این زبان قدرتمند بدانیم و سپس شروع به یادگیری آن بکنیم.

کاتلین یک زبان برنامه نویسی قوی و مدرن است که توسط یک تیم برنامه نویسی روسیه ای ساخته شده است و جایگزین عالی برای زبان جاوا (Java) میباشد. زبان های برنامه نویسی ساخت فروشگاه اینترنتی زیاد است اما کاتلین دارای مزیت هایی هست که باعث شده فروشگاه های بزرگی مثل دیجیکالا و باسلام و ... از این زبان استفاده کنند : 

  • کاتلین مدرن است. زبان های برنامه نویسی اکثرا قدیمی هستن و مباحث مدرن را در هسته ی خود ندارند.
  • یادگیری کاتلین آسان است چون کاتلین روی سادگی بنا شده است.
  • کاتلین روی ماشین مجازی جاوا کار میکند هرکجا که جاوا اجرا شود کاتلین هم میشود.
  • کاتلین زبانی امن است بخاطر همین باگ ها و خطاهای کمتری خواهیم داشت.
  • کاتلین بجز برنامه نویسی اندروید در زمینه های دیگری نیز کاربرد دارد.
  • کاتلین آینده ی خوبی دارد چون هر روز محبوب تر میشود و بازار کار عالی هم دارد.